Tillbaka till hemsidan
Aktuellt

Allt fler vill ha digital avisering från sotaren

Som ett steg i att förbättra och förenkla kommunikationen erbjuds sedan en tid tillbaka möjligheten att få sotarens meddelanden via Kivra. Den digitala brevlådan, som nu kan användas för att få avisering om sotning och brandskyddskontroll, har blivit allt mer populär bland kunderna.

– Att få en samlad bild kring brevväxlingen och samtidigt kunna göra något bra för miljön är något vi alla tjänar på, kommenterar Erik Gådin, skorstensfejartekniker hos Ulf Öberg AB.
Satsningen är ett viktigt steg i den digitaliseringsprocess som företaget genomgår. Att minska sin miljöpåverkan och att samtidigt effektivisera rutinerna är prioriterade frågor i det övergripande kvalitetsarbetet.
– Med Kivras inbyggda system för kalenderpåminnelser kan vi samtidigt hjälpa kunden att göra vardagen lite enklare, förklarar Erik Gådin.
Sotarens kunder är långt ifrån ensamma om att uppskatta tjänsten. Från starten 2011 har Kivra idag fått 5 miljoner svenskar att samla sina viktiga dokument i den digitala brevlådan. Det innebär att över 60% av alla vuxna i Sverige använder Kivra.

Sotarna kan göra skillnad
Varje procent gör förstås skillnad i klimatavtryck – färre papper att skriva ut, mindre färg och därtill reducerade transporter. Här kan inte minst den svenska sotningsverksamheten göra skillnad.
Enligt en uppskattning från Sveriges Skorstensfejaremästares Riksförbund skickas årligen cirka tre miljoner försändelser från landets sotare till berörda fastighetsägare. Det kan vara allt ifrån aviseringar om sotning och brandskyddskontroll, till fakturor och andra meddelanden.
– Med våra samlade volymer finns det således en hel del papper att spara, kommenterar Mattias Löfroth som är kommunikatör och verksamhetsutvecklare vid förbundet.

År 2021 tecknades ett centralt samarbetsavtal mellan förbundet och Kivra. En betydande del av medlemsföretagen är redan anslutna.
– Idag är det inte längre någon fråga om datamognad, utan det handlar mer om tydlig kommunikation och repetition. Det gäller att påminna kunderna om tjänsten – för att ta det där steget att fylla i formuläret på sotarens hemsida, säger Mattias Löfroth.

Erik Gådin, skorstensfejartekniker hos Ulf Öberg AB

Mattias Löfroth, verksamhetsutvecklare Sveriges Skorstensfejaremästares Riksförbund